DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 14.08.2017 11:35:44 

Martin HO (Ing. Václav Martinovský)

 T 478.1 ČKD

Postup stavby motorové lokomotivy T 478.1 ČKD na bázi leptu fy Kubr a pojezdu lokomotivy ALCO S2 fy Atlas.

image

 

Úvodem bych rád doporučil obrázkové album kolegy "Cíby" - z modelářského fóra Diskuze modely biz

http://picasaweb.google.cz/rdkcbr88/CibuvKocourPrototyp2AtlasS2#,

které sděluje podrobnou formou postup přestavby stejné lokomotivy Alco S2 na lokomotivu T 466, opět z leptu fy Kuber.

První 3 obrázky znázorňují  původní rám lokomotivy a jeho úpravy. Je potřeba odřezat (odfrézovat) přední "hlavu" rámu kolem podvozku na horní straně původního rámu a všechny jeho části na spodní straně rámu přečnívající pod úroveň roviny, ke které jsou přišroubovány původní podvozky.

Potud je postup stejný. Protože ale rozvor podvozků lokomotivy T 478.1 je přesně o 25 mm delší, je potřeba rám příčně rozříznout  a o potřebnou délku nastavit.

Konstrukčních možností je jistě mnoho, já jsem ale zvolil postup pro mé "výrobní podmínky" nejvhodnější a zároveň zaručující potřebnou přesnost (rovinnost, přímost a přesnou novou osovou vzdálenost podvozků) upraveného rámu.

Rám jsem v místech mezi podvozky blízko původní výztuhy pro uchycení kovového můstku sloužícího pro instalaci elektrických rozvodů a zejména horního upevnění motoru příčně kolmo rozřízl.

Z ocelové páskoviny profilu 25x3 mm jsem odřízl dílek o délce rovnající se šířce rámu (33 mm). Na nakreslené šabloně s křížky vyznačenými osami nového rozvoru a šířkou rámu jsem ustavil nový rám s vloženým novým dílem a  zkontroloval přesnost. Po ověření přesnosti sestavy jsem nový díl vlepil s pomocí lepidla QUICK STEEL od firmy ALTECO (cenově dostupná obdoba známé Belzony) mezi rozříznutý rám. Jedná se o dvousložkové lepidlo s kovovým plnivem na epoxidové bázi. Lze jej po zatvrdnutí opracovávat. Lepidlem jsem natřel stykové plochy a z vnitřní části jsem z něj vytvořil jakousi obdobu studeného koutového sváru. Patrné z obrázku spodného pohledu nastříkaného rámu.

 

image

image

Po zatvrdnutí lepidla jsem z mosazné páskoviny 7x2,5 mm (OBI) odřízl díly, kterými jsem opět přilepením lepidlem QUICK STEEL ze spodní a boční strany zpevnil pevnost rámu ve svislém a podélném směru. K nim jsem ještě zevnitř na výšku přilepil dílky ze stejného materiálu o délce odpovídající výšce původního nálitku, které budou sloužit jako nové držáčky původního můstku.

image

Nastříkaný rám z horní strany 

image

Nastříkaný rám ze spodní strany.

 image

Z podvozků vyjmutých z lokomotivy ALCO S2 musíme vyjmout masky sloužící zároveň jako sběrače proudu.

 image

 

Po odstranění původních masek musíme zajistit nový sběr proudu a též plochu pro přilepení nových masek podvozku. Kolega Cíba řešil sběr proudu obdobně původnímu řešení (sběr ze zadní strany kol), já jsem zatím použil klasické řešení sběru z nákolku kola.

Z potřebných pásků textgumoidu tl. 3 mm a cuprextitu tl. 1,5 mm jsem slepil polotovar o š. 5,5 mm, z kterého jsem nařezal dílky dlouhé 12 mm.

Pro přichycení dílků, které budou sloužit jako držáky sběračů a masek, jsem využil otvory po čepech původních masek. Do nových držáků jsem v příslušném místě vyvrtal a vyřezal závit M2 tak, aby mezi novým držákem a kovovým tělesem podvozku zůstala pro jistotu malinká mezerka.

Měděnou folii cuprextitu jsem pro jistotu na vnitřní straně odstranil sražením hrany a okolo závitu sražením otvoru pomocí vrtáčku o průměru 2,1 mm.

Těsně vedle závitu na vnější straně jsem přiletoval pásky z fosforbronzového plechu tl- 0,3 mm a š. 1,5 mm. Bohužel slabší plíšek k dispozici nemám.

Držáčky jsou zespoda přišroubovány šroubkem M2 o délce 3 mm. K jejich vnější čelní ploše budou přilepeny nové podvozkové masky. Proto by jejich plocha měla lícovat (nebo minimálně přesahovat) s okrajem držáku původního podvozku.

image

Zde jsou oba podvozky připraveny k montáži do nového rámu.

image

  Pojezd připravený k odzkoušení, z jedné ...

 

image

a druhé strany.

 

 

image

Rozpracovaný stav (24.2.2010) ...

image

... ještě doladit kablíky, aby neomezovaly krajní polohu podvozků,

image

a dořešit výšku spřáhel a fixaci pluhu, který se s podvozkem otáčí.

image

.... a hotová lokomotiva ....

 image

... připravená plnit úkoly vlakové služby.

 

T466.2 ČKD

Po jistém váhání jsem přistoupil k stavbě modelu T 466.2 z leptu od firmy DK Model. Sice bych druhou lokomotivu po zkušenostech z první stavby dělal trošku jinak, ale musím říct že lept ja naprosto perfektní a dá se bez problému zvládnout. Takže ze stavby nikdo nemusí mít obavy, dá se to postavit "na koleně" pouze s pistolovou elektrickou pájkou.

 

Hrubá stavba ....

  karoserie, nádrž a masky podvozků po nástřiku SURFACERem 1000 (základní tmel).

  

Tato stavba lokomotivy byla mojí první stavbou lokomotivy z leptu. Jak bývá pravidlem, druhou bych stavěl trošku jinak a snáze. To ale je v naší branži asi normální. 

Protože podrobné informací o stavbě karoserie této lokomotivy z leptu na internetu nechybí, zmíním se spíše o konstrukci pojezdu.

 Pojezd se skládá z vlastního rámu z Ms plechu tl. 3 mm. Tvar pojezdu byl vyřezán pomocí vodního paprsku, otvory pro čepy podvozků, držák motoru současně s držákem tištěného spoje pro budoucí instalaci digitálního dekodéru a napojení světel a přišroubování karoserie byly vyvrtány dodatečně.

 

Osová vzdálenost podvozků je 77 mm, délka rámu byla nakonec cca o 1,5 mm zkrácena (dolícována) spolu s délkou vybrání (kóta 11) pro snazší vložení rámu do karoserie.

 

 

 

 

Pohon lokomotivy zajišťuje 5-ti pólový motor Mashima MH-1624 D se dvěma setrvačníky, v nichž jsou vložena kardanová pouzdra. Kardany (psí kost) přenáší točivý moment na dva podvozky z lokomotivy Atlas, které se mi podařilo zakoupit samostatně.

   

Na rozdíl od fotografie jsou nakonec podvozky do rámu uchyceny pomocí 2 závitových čepů M2, které jsou do podvozků zalepeny pomocí Loctite 601 (určenému k lepení kuličkových ložisek na hřídel). 

Závitové čepy podvozků jsou zespoda prostrčeny rámem a shora zajištěny matkou, která bude po odzkoušení jízdních vlastností modelu pojištěna proti otáčení na závitové části.

Mezi jedním podvozkem a rámem je vložena podložka 2,1 a podvozek má malou axiální vůli pro možnost podélného i příčného náklonu podvozku. Druhý podvozek má v místě příčné osy otvoru závěsu nalepen zespoda na rám uzounký plíšek tl. 0,3 mm s minimální axiální vůlí tak, aby umožňoval náklon podvozku pouze v podélné směru.

 

 

 

Karoserie má zespoda pod ochozem v okrajových částech kóty 119 vlepeny po každé straně 2 destičky tl. cca 1,5 mm, kterým dosedá na rám.

 Uprostřed je přišroubována 2 šrouby zespoda do závitů M2 v Ms destičkách tl.2 mm přilepených zespoda na karoserii.

 Hlavy šroubků pak překrývá nádrž přišroubovaná zespoda 1 šroubkem uprostřed do umělohmotné destičky o šířce odpovídající světlosti nádrže nalepené na rámu zespoda tak, aby nádrž byla fixována proti pootočení.

 Oproti fotografii byly vodiče od sběračů zkráceny a vloženy do svorek zespoda, budou ještě natřeny na černo (vhodný kablík černé barvy jsem nesehnal).

 Po celkové montáži jsou vidět jedny ze svorek pro připojení přívodů vodičů v průhledu kabiny. Zkusím je nejdříve také natřít na černo, nebo je ještě přeletuji do strany.

 

 

 

Na dalších obrazcích vidíte lokomotivu z jiných zorných úhlů. Jak známo fotoaparát zveličuje některé detaily zejména okraje bílých pruhů, které jsem nakonec musel domalovávat ručně, protože se mi nikdy nepodařilo bezchybně zalepit okraje maskovací pásku. Povrch této lokomotivy je velmi členitý, takže skulinkami (prohlubněmi v leptu) vždy prolnulo malinko opačné barvy. Ale ve skutečnosti to vypadá přijatelně.

Zbývá ještě dozasklít prostřední okna kabiny a dotvořit pluhy lokomotivy. Nevím ještě jestli budou nakonec přilepeny k čelu rámu lokomotivy (s otvorem pro spřáhlo) napevno, nebo pohyblivě na spřáhlo. 

Také bude ještě namontováno tříbodové osvětlení na čelech lokomotivy. Pro ně jsem se rozhodl na základě racionální úvahy, že je lepší lokomotiva, která ojediněle jede sólo a nesvítí ji vzadu červená světla od většiny jízd, kdy tahne vlak a červaná světla osvětlují čelo prvního vozu.

 

 

 

 

 Takto sletované  souLEDí včetně příslušného odporu bude vlepeno do karoserie. Červená sětla budou pohou imitací.

Kablíky jsou k pojezdu připojeny 2 konektory.

 

 

Fce C bude využita k osvětlení kabiny (F1) (žlutá LED dioda se zeleným kablíkem.

 

 Poznámka : Při stavbě získaná ale zřejmě ne vyjímečná zkušenost s motorem Mashima.

Při prvních zkouškách pojezdu jsem zjistil, že motor naprázdno běží v pohodě, při zatížení (bez přípojené zátěže) po krátké době cca 2 minut na neě neudržíte ruku. Dostal jsem z toho obavy a vrátil jej prodejci. Ten mi poskytl jiný motor.

Zpočátku to vypadalo nadějně, ale pak se začal také hřát. Náhodou jsem (pmyl kontaktoval Pavla Gülicha a ten mi poradil, abych do ložisek motoru kápnul malinko mazacího oleje. I udělal jsem podle jeho rady, a motor se začal hřát méně a po záběhu (cca 2x 1/2 hodiny na poloviční zátěž oběma směry a 2 x 1/2 hodiny na plné napětí) se přestal hřát úplně.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

Nový blok - dvojitým kliknutím zde zahájíte úpravu bloku...